Njė kampion pėshtyme pėr tė reduktuar transmetimin e sėmundjes nga COVID-19 nė fushėn sanitare dhe stomatologjike

Higjiena dhe Parandalimi | 22 Prill 2020 |

Nga Lara Figini

Sėmundja infektive e quajtur COVID-19 nga OBSH-ja nė shkurt 2020, ėshtė pėrcaktuar nga njė virus qė bėn pjesė nė njė familje tė pėrbėrė nga katėr lloje virale (beta, gama, alfa dhe delta-koronavirus) dhe mund tė infektojė zona tė ndryshme tė trupit tė njeriut si sistemi respirator, sistemi nervor qendror, sistemi hepatik dhe ai gastrointestinal. Sipas raportit tė OBSH-sė nė nivel global janė 2,557,994 raste tė konfirmuara dhe numri vijon tė rritet ēdo orė.
Transmetimi i COVID-19 bėhet nga personi nė person nėpėrmjet transmetimit direkt me anė tė tėshtimave, kollitjes ose inhalimit tė spėrklave apo me anė tė kontaktit me mukozat e syve, hundės apo pėshtymėn. Pėr arsye tė ndryshme procedurat dentare janė kthyer nė burim shqetėsimi sepse njė pjesė e trajtimeve stomatologjike ēojnė nė gjenerimin e aerosolit dhe nebulizimeve qė mund tė jenė kontagioze pėr profesionistėt dhe pacientėt kurdo qė nuk merren masa tė sakta dhe tė sigurta.
Nė njė studim tė Bentley nė 1994 autorėt kanė hetuar pėrhapjen dhe shpėrndarjen e aerosolit dhe spėrklave salivare tė kontaminuara te profesionistėt dentarė gjatė kryerjes sė procedurave stomatologjike. Faza e parė e studimit parashikonte shtimin e njė ngjyruesi fluoreshent nė ujin e frezėmbajtėsit. Ndėrsa hapi i dytė, parashikonte mbledhjen e pllakėzave tė kulturave nė agar/gjak tė shpėrndara nė sallė. Rezultatet kanė treguar se kontaminimi nga spėrklat dhe pėrhapja e aerosolit mbeten njė risk pėr profesionistėt e stomatologjisė dhe influencohen nga shumė faktorė. Kėto faktorė pėrfshijnė llojin e procedurės, pozicionin e dhėmbit nė gojė, pozicionin e pacientit nė poltron dhe nivelet e mikroorganizmave tė pranishėm nė gojėn e pacientit.
Numri mė i lartė mikrobial ėshtė ndeshur nė maskė, nė pjesėn e poshtme tė qafės dhe nė gjoksin e profesionistit. Sprucime dhe kontaminim mė i ulėt nga aerosoli ėshtė ndeshur nė disqet e letrės tė aplikuara tek asistentja.
Por e dhėna mė shqetėsuese e studimit ka qenė ajo e gjetjes sė pranisė sė kontaminimit me ngjyrues nė syzet e personelit stomatologjik, pavarėsisht pėrdorimit tė mbrojtėses sė fytyrės dhe nė sipėrfaqen e brendshme tė maskės me njė shtresė tė profesionistėve pėrveēse nė hundėn e profesionistit dhe asistentes.
Kontaminimi nga aerosoli ėshtė vėrtetė i vėshtirė qė tė shmanget nė procedurat stomatologjike. Arma e vetme pėr ta reduktuar, pėrveē kryerjes sė njė shpėlarjeje pre-operative nga pacienti me njė antiseptik dhe vendosjes sė digės sė gomės kur ėshtė e mundur ėshtė edhe identifikimi me siguri i pacientit qė mund tė jetė prekur nga COVID-19 edhe pse mund tė jetė nė dukje asimptomatik.

Tipologjia e kėrkimit dhe modaliteti i analizės
Mė 12 shkurt 2020 ėshtė sinjalizuar njė kthesė pėrsa i pėrket saktėsisė sė pėrshtymės sė njeriut nė diagnostikimin e pacientėve tė prekur nga koronavirusi. Nė njė studim tė fundit tė Khurshid, tė publikuar nga Int J Environ Res Public Health nė mars 2020, tė kryer nė njė spital tė Hong Kongut, ėshtė kryer marrja e njė kampioni tė pėshtymės nė 11 pacientė tė shėruar nga COVID-19. Kampioni i pėshtymės ėshtė marrė duke i kėrkuar pacientit tė kollitet nė njė kontenitor steril, e mė pas ėshtė dėrguar nė laborator pėr analiza tė mėtejshme.

Rezultate
Ky studim ka treguar avantazhin e komoditetit tė kampionimit tė pėshtymės nė njė situatė epidemie si kjo nga COVID-2019. Duke pėrdorur pėshtymėn si testin pėr tė identifikuar pacientėt e prekur nga virusi, profesionistėt e shėndetėsisė, mjekėt, infermierėt dhe personeli paramjekėsor do tė sigurohen nga transmetimi i kėsaj sėmundjeje. Kjo metodė e kampionimit ėshtė mė avantazhuese dhe e thjeshtė nė krahasim me aspirimet rinofarigealė dhe tamponėt rinofaringealė.
Ka pasur shumė pajisje pėr grumbullimin e pėshtymės nė tregun ku mund tė kenė akses tė gjithė kėrkuesit, profesionistėt shėndetėsorė, mjekėt, mikrobiologėt dhe virologėt pėr trajtimin e kampioneve.

Konkluzione
Nga tė dhėnat e kėtij studimi mund tė dalim nė pėrfundimin se kampionimi i pėshtymės ėshtė njė mėnyrė komode, e lehtė, ekonomike dhe joinvazive, qė kėrkon pajisje minimale, qė mund tė lejojė stomatologun tė identifikojė pacientėt e prekur nga COVID-19 pėrpara se tė kryhen trajtimet dentare. Kjo metodikė mund tė reduktojė nė minimum transmetimin nozokomial tė 2019-nCoV te profesionistėt shėndetėsorė.
Implikacionet shėndetėsore
Nė kėtė situatė tė pandimisė tė gjitha kėrkimet, qendrat dhe agjencitė shėndetėsore tė profesionistėve shėndetėsorė duhet tė eksplorojnė mundėsitė diagnostikuese dhe tė zhvillojnė me shpejtėsi analizat automatike. Ky artikull do tė ndihmojė epidemiologėt, virologėt dhe klinikėt qė tė kuptojnė rėndėsinė e pėshtymės nė testet diagnostikuese pėr tė reduktuar transmetimin e sėmundjes nga COVID-19.

Pėr mė tepėr:
-To KK-W, Tsang OT-Y, Chik-Yan Yip C, Chan K-H, Wu T-C, Chan JMC, Leung W-S, Chik TS-H, Choi CY-C, Kandamby DH et al. Consistent detection of 2019 novel coronavirus in saliva. Clin Infect Dis 2020, 4-6.
-Khurshid Z, Asiri FYI, Al Wadaani H. Human saliva: non-invasive fluid for detecting novel coronavirus (2019-nCoV). Int J Environ Res Public Health 2020 Mar 26;17(7).
-Bentley CD, Burkhart NW, Crawford JJ. Evaluating spatter and aerosol contamination during dental procedures. J Am Dent Assoc 1994 May;125(5):579-84.

Pėrktheu: Valbona Spahia